<5경지와 6경지>


4경지에 있는 기적-의식의(subtle-conscious) 인간 영혼이 지닌 엄청난 의식의 진보로 인해, 기적-의식의 인간 영혼의 의식은 그 자신을 정신적 경지(mental plane)의 마음(Mind)과 동일시하고, 정신적 세계(mental world)를 경험한다.


이 정신적 경지들의 마음은 두 영역을 지닌다. 첫번째 영역에서, 마음(Mind)의 상태는 탐구하거나 반추한다. 이 상태에서 마음은 생각들 –고귀한 생각, 저열한 생각; 좋은 생각, 나쁜 생각; 물질적 생각, 영적인 생각 등- 로서 기능한다.


두번째 영역에서 마음의 상태는 인상을 받거나 공감한다. 이 상태에서 마음은 느낌들 - 고통의 느낌, 감정들; 욕망의 느낌, 갈망들; 극심한 괴로움, 단절감 등-로 작용한다.


정신적 세계의 마음이 구분된 두 가지 기능을 가질 때, 마음의 영역(즉 정신적 세계)에서의 경험들도 반드시 두 가지로 구분되어야 한다.


이처럼 정신적 세계는 두 영역을 지닌다- 생각에 대한 의식인 5 경지의 영역과, 느낌에 대한 의식인 6 경지의 영역이다.


그러므로 5 경지에 있는 정신적-의식의(mental-conscious) 인간 영혼의 의식은 먼저 마음의 첫번째 영역과만 동일시하여, 탐구하고 반추하는 마음의 상태를 의식한다. 이처럼 5경지에 있는 정신적-의식의 인간의 영혼은 생각의 창조자며 마스터로서, 모든 물질(gross)적, 기적 (subtle) 영혼들의 '생각'만을 통제할 수 있다. 이것은 자주 모든 물질적, 기적-의식의 영혼들의 마음을 통제하는 것으로 오해된다. (그러나 그는 마음 전체를 통제하는 것이 아니라, 오직 생각으로 작용하는 마음의 영역만 통제한다.)


의식의 5경지에 있는 정신적-의식의 인간 영혼은 자신을 탐구하고 반추하는 마음에 동일시하므로, 오직 생각만을 발산하고, 스스로를 마음의 두번째 상태와는 동일시하지 않아서 느낌과 감정, 갈망들에 대해서는 통달할 수가 없다.


그러나 의식의 엄청난 진보로 인해, 5경지에 있는 정신적-의식의 인간 영혼은 6경지에 있는 정신적 세계의 두번째 마음 상태의 의식을 얻게 된다; 그래서 인상을 받거나 공감을 하는 두번째 상태에 있는 마음과 자신을 동일시하는 경향이 있다. 이처럼 정신적-의식의 인간 영혼의 의식은 정신적 세계인 6 경지 의식과 연관되어 있다.


6경지 의식에 있는 정신적-의식의 인간 영혼은 느낌에 대한 완전한 의식을 통해 정신적 세계를 경험해서 전혀 아무런 생각이 없으며, 사실상 그는 모든 곳과 모든 것에서 계속해서 신을 마주보고 있다고 느낀다. 그는 계속적으로 신을 '보고' 있지만, 신 안에 있는 자신을 신으로 보지는 못한다. 그러므로 그는 신을 본 느낌을 '신과 자신과의 동일성'이라는 느낌으로 받아들일 수가 없다; 그래서 그는 자신이 대면하여 '본' 신과의 합일을 갈망하고 공감하며 극심한 고통을 겪는다. 이처럼 마음의 두번째 상태 –느낌-과의 동일시는 궁극적으로 신과의 합일로 이끄는 신성한 사랑의 두드러진 특징이다.


정신적 세계의  5경지는 생각을 완전히 의식하는 상태라서 생각의 창조와 통제에 대해서만 통달이 이루어지고, 느낌이나 감정, 갈망들에 대한 통제는 통달되지 않는다.


정신적 세계의 6경지는 느낌을 완전히 의식하는 상태라서 느낌의 창조와 통제를 통달하게 되고, 느낌의 영역을 뚫고 들어올 단 하나의 생각도 남아있지 않게 된다. 6경지 의식에는 생각이 없고, 물질적(gross), 기적(subtle)-의식의 영혼들의 느낌을 모두 지배한다. 이것은 자주 모든 물질적, 기적-의식의 영혼들의 가슴(heart)을 통달한 것으로 오해되기도 한다. (6경지 의식의 영혼은 소위 가슴을 지배하거나 통제하지 않고, 감정과 욕망의 느낌으로 발산되는 정신적 경지의 마음(Mind)의 상태만을 통제하고 지배한다. )


신을 사랑하는 것과 신과의 합일에 대한 갈망은 6경지에서 정말로 충만히 드러난다; 정신적 세계의 6경지조차 초월하면, 환상은 사라지고 신이 실현된다.


인간의 형태인 영혼이 정신적-의식일 때, 그 영혼은 물질적 신체와 기적 신체를 의식하지 못한다; 그러나 물질적, 기적 신체를 통해 직접적이지 않게, 정신적 차원에서 일한다. 그래서 정신적-의식의 인간 영혼이 물질적, 기적 신체를 의식하지 못하여 물질적, 기적 세계를 인식하지 못한다 해도, 그는 물질적인 여러 면들을 통해 물질을 무심결에 이용할 수 있다; 그래서 평범한 물질적-의식의 인간처럼 먹고, 마시고, 자고, 보고, 듣고, 느끼는 것으로 보인다; 그러나 그는 시종일관 '봄(seeing)'이라는 정신적 감각을 통해 정신적 세계만을 의식하고 있다. 비슷한 이치로, 그는 시종일관 자신의 정신적 감각으로 '봄'(seeing)만을 의식하면서, 핵에너지와 같은 에너지의 다양한 물질적 측면을 통해 기氣(에너지)를 무의식적으로 이용할 수 있다. 정신적 세계에 있는 정신적 의식을 지닌 인간의 영혼은 이제 오직 하나의 감각만을 가지는데, 그것이 바로 '봄(seeing)'이다.


그래서 5 경지에 있는 정신적-의식의 인간의 영혼은, 정신적 신체나 마음을 통해 정신적 세계의 첫번째 상태를 경험하며, 마음(Mind)의 첫번째 상태에 대한 의식을 얻게 된다. 여기서 이 영혼은 마음의 첫번째 상태(물질적-의식과 기적-의식의 인간 영혼들의 생각들)를 통제할 수 있다; 그러나 이제 완전히 기적 세계의 무한한 에너지와 그 힘을 의식하지 못하기 때문에 그는 어떤 기적(miracle)을 행하는 것은 완전히 불가능하다. 그러나 이 정신적-의식의 인간의 영혼은 기적-의식의 인간 영혼의 마음(Mind)의 첫번째 상태를 통제하기 때문에, 기적-의식의 인간 영혼 안에 있는 기적을 행하려는 의도는, 정신적-의식의 인간 혼의 욕구(desire)와 의지에 따라 점검되어 통제되거나 심화된다; 정신적-의식의 영혼은 다른 마음들의 생각들을 창조하고 통제할 수 있고 스스로 안정되어 있어서, 의식의 낮은 수준으로는 결코 다시 내려가지 않는다.


정신적-의식의 인간 영혼의 의식이 깊이 더 깊이 진보(involution)하면서, 점차적으로 마음(Mind)의 두번째 상태(느낌)를 통달하는 경험을 한다; 그리고 그는 이제 정신적 신체, 즉 마음을 완전히 의식하게 되어 6 경지의 정신적 신체를 온전히 경험한다. 신을 대면하여 '보는' 이 경험은, 신을 모든 곳과 모든 것에서 보는 것이다.


첫번째 경지에서부터 6번째 경지까지 죽 거치면서, 의식의 진보(involution)는 점차적으로, 꾸준히 계속된다; 그래서 영혼의 의식은 다채롭고 다양한 정반대의 인상들을 점점 덜 경험하게 되고 점차 이 경험들이 옅어진다. 즉 영혼의 의식이 진보(involution)하면서, 다양한 반대의 인상들은 점차 드물게 되고 희미해진다; 6 경지의 영혼의 진보한 의식이 정신적 신체를 완전히 의식하여, 정신적 세계를 어떤 인상도 없이- 반대의 인상들이 남긴 마지막 희미한 흔적을 제외하고 - 완전히 실제로 경험하게 될 때까지 이 과정은 계속된다. 이것이 마음(Mind)과 완전히 동일시된 진보한(involved) 의식이며; 이 영혼은 자신이 마음(Mind)이라고 인식하는 경향이 있다; 그리고 마음으로서의 이 영혼은 모든 것에서 '신'의 얼굴을 대면하는 마지막의 총체적인 인상(impression)을 갖게 되지만, 신 안에 있는 그 자신을 볼 수는 없다.


이 6 경지의 정신적-의식의 인간 영혼에게는 거의 모든 인상이 사라지고, 그는 오직 마음만을 의식한다; 이제 그는 신과 일대일로 대면하며 모든 것에서 신을 보지만, 자신을 신 안에 있다고 보지는 않는다; 아직 마음을 의식하는 그는 스스로를 마음(Mind)으로 인식하기 때문이다. 이 정신적-의식의 인간 영혼은 자신을 마음과 연관짓고 스스로를 마음으로 의식하며, 아직 자신을  신과는 다른 무언가로서 경험한다. 이 6 경지의 정신적-의식의 인간 영혼은 물질 또는 기적-의식의 영혼이 물질적 또는 기적 세계의 사물들을 보는 것보다 훨씬 더 생생하고 강렬하게 실제로 신의 얼굴을 대면하여 '본다'.


이전에 셀 수 없이 다양한 반대의 인상들을 경험했던 영혼은 이 의식 상태에서, 이제 상대성(이원성)의 가장 마지막 흔적을 경험하게 된다. 이 정신적-의식의 인간 영혼은 아직은 이원성을 의식하여, 자신을 신과 구분되는 ‘마음’으로서 동일시한다.



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<신은 말한다> 47~51쪽 



<Fifth and Sixth Planes>


With greater involution of consciousness of the subtle-conscious human soul on the fourth plane, the consciousness of the subtle conscious human soul identifies itself with Mind of the mental planes and experiences the mental world.


This Mind of the mental planes has two sections. In the first section the state of Mind is inquiring or reflecting. In this state Mind functions as thoughts—high thoughts, low thoughts; good thoughts, bad thoughts; material thoughts, spiritual thoughts; and so forth.


In the second section the state of Mind is impressive or sympathetic. In this state Mind functions as feelings—feelings of sufferings, emotions; feelings of desires, longings; feelings of pangs, separation; and so forth.


When Mind of the mental world has distinct dual functions it is necessary that the experiences in the field of Mind (i.e., the mental world) must be distinctively of two kinds also. 


Thus the mental world has two domains—the domain of the fifth plane of consciousness of Thoughts and the domain of the sixth plane of consciousness of Feelings.* 


Therefore the consciousness of the mental-conscious human soul on the fifth plane identifies with the first section of Mind only and is conscious of that state of Mind which is inquiring or reflecting Mind. Thus this mental-conscious human soul of the fifth plane is the creator and master of thoughts and is capable of controlling only the thoughts of all gross- and subtle-conscious souls. This is often misinterpreted as controlling the minds of all gross - and subtle-conscious souls. (He does not control the mind as a whole but controls only that state of Mind which functions as thoughts only.)


The mental-conscious human soul on the fifth plane of consciousness, while identifying himself as inquiring or reflecting Mind, emanates only thoughts, does not identify himself with the second state of Mind and is there f o re incapable of establishing mastery over feelings, emotions and desires.


H o w e v e r, with greater involution of consciousness, the mentalconscious human soul on the fifth plane gains consciousness of the second state of Mind of the mental world in the sixth plane and thus tends to identify himself as that Mind in the second state—the impressive or sympathetic Mind. Thus the consciousness of the mental-conscious human soul has involved sixth plane consciousness of the mental world.


The mental-conscious human soul of sixth plane consciousness experiences the mental world through complete consciousness of feelings and thus has no thoughts at all, but actually feels that he is conscious of the feeling of seeing God face to face continuously in everything and everywhere. He “sees”* God continuously but cannot see himself in God as God. There f o re he cannot reconcile his feeling-of-sight of God with his own identity with God; and thus he longs for, feels for, has pangs for union with God Whom he “sees” face to face. This identification with the second state of Mind—feeling—is the predominant aspect of divine love which ultimately leads to union with God.


The fifth plane of the mental world is the state of full consciousness of thought, hence only mastery over the control and creation of thoughts is established, whereas no mastery nor control over feelings or emotions and desires is established. 


The sixth plane of the mental world is the state of full consciousness of feeling, and thus mastery over the control and creation of feelings is established and no more scope is left for even a single thought to penetrate into the domain of feelings. The sixth plane consciousness is thought-less and governs the feelings of the gross- and subtle-conscious souls. This is often misinterpreted as mastery over the hearts of all gross- and subtle-conscious souls. (A soul with sixth plane consciousness does not govern or regulate the so-called heart but controls and governs that state of Mind in the mental plane which emanates feelings of emotion and desires.)


The loving of God and the longing for His union is really and fully demonstrated in the sixth plane; when even the sixth plane of the mental world is transcended, illusion vanishes and God is realized.


In the human form when the soul is mental-conscious† it is unconscious of the gross body and the subtle body; but it does work through the gross and subtle bodies, not directly, but on the mental plane. So even if the mental-conscious human soul is unconscious of the gross body and the subtle body and therefore does not realize the gross and subtle worlds, he can unconsciously utilize the gross through various aspects of the gross and is thus seen eating, drinking, sleeping, seeing, hearing and feeling as an ordinary gross-conscious human being, though he is all the while conscious only of the mental world with his mental sense of “seeing.” Similarly, he can unconsciously utilize the subtle through various gross aspects of energy in the form of nuclear energies, etc., while all the time being only conscious of “seeing” with his mental sense. The mental-conscious human soul in the mental world has now only one sense and that is of “seeing.”


So this mental-conscious human soul on the fifth plane experiences the first state of the mental world with the mental body or the mind and gains consciousness of the first state of Mind. Here this soul is capable of controlling the first state of Mind (i . e . ,thoughts of the gross-conscious and subtle-conscious human souls) but is now totally incapable of performing any miracles because of his total unconsciousness of the infinite energy of the subtle world and its powers. However, as this mental-conscious human soul controls the first state of Mind of the subtle-conscious human souls, the incitement in the subtle-conscious human soul to perform miracles is checked, controlled or aggravated according to the desire and will of the mind of the mental-conscious human soul, who is capable of creating and controlling thoughts of other minds and is himself stable and can never again slide down to any lower level of consciousness.


Gradually, as the involution of the consciousness of the mental conscious human soul progresses deeper and deeper, he experiences mastery over the second state of Mind (i.e., feeling) and he now becomes fully conscious of the mind or the mental body, and experiences the whole of the mental body on the sixth plane. This experience is of “seeing” God face to face—seeing God everywhere and in everything. 


Right from the first plane up through the sixth plane the involution of consciousness progressed gradually and steadily as the consciousness of the soul had less and less frequent experiences of multifarious and diverse opposite impressions which grew fainter and fainter. There f o re, while the involution of the soul’s consciousness was in progress, the diverse opposite impressions became gradually scarcer and fainter until the involved consciousness of the soul on the sixth plane is fully conscious of the mental body and experiences the mental world in full with practically no impressions at all except a faint last trace of residual impressions of opposites. That is, the involved consciousness fully identifies with Mind, and the soul tends to realize that he is Mind; and this soul, as Mind, has a last and total impression that he “sees” God face to face in everything but he cannot see himself in God.


This mental-conscious human soul of the sixth plane, almost void of all impressions* and only conscious of mind, now is confronted with God face to face and sees God in everything but does not see himself in God because, being still conscious of mind, he takes himself as Mind. This mental-conscious human soul associates himself with mind, and is conscious of himself as Mind, and experiences himself as still something other than God. This mental conscious human soul on the sixth plane actually “sees” God face to face more vividly and intensively than the gross- or subtle-conscious human soul sees objects of the gross or subtle worlds.


At this stage the consciousness of the soul, which had experienced diverse, innumerable and opposite impressions, now experiences the last trace of dual impressions of the opposites. This mental-conscious human soul on the sixth plane is still conscious of duality, identifying himself as mind and differentiating himself from God


<God Speaks> 47~51p


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