<신성한 주제> - 2 -


이 과정은 진화의 과정 내내 계속되며, 진화의 과정은 돌, 금속, 식물, 벌레, 물고기, 새, 동물까지의 단계를 아우른다. 이전의 물거품, 즉 형태가 터질 때마다 의식을 좀 더 얻게 되고, 이미 축적된 산스카라에 한 번의 왜곡(비틀림)이 생긴다. 인간의 형태에 이를 때까지 의식은 계속해서 자라나서, 최고치에 이르고 완전해진다. 산스카라가 감기는 과정은 이렇게 주기적인 왜곡(twists) 현상으로 이루어진다; 이 왜곡 현상은 진정한 자신(Self)에 대한 자각이 아닌, 물거품 즉 형태(form)에 곧바로 고착된 개체-영혼에 의해 얻어진 의식을 유지시킨다, 의식이 인간의 형태에 이르러 완전히 발달한 때에도 그렇다.


인간의 형태를 얻게 되면, 두 번째 과정이 시작된다; 이것이 바로 ‘환생’의 과정이다. 이 지점에서, 산스카라가 감기는 현상은 끝에 이르게 된다. 개체-영혼은 수많은 인간의 형태를 하나씩 하나씩 취한다; 이 과정은 정확히 840만 번(84 lakhs)을 거친다. 이들 인간 형태는 어떤 때는 남자 어떤 때는 여자로; 국적과 외모, 피부색, 종교를 바꾸어 태어난다. 인간으로 육화한 개체-영혼은 어떤 때는 거지로, 어떤 때는 왕으로, 선하거나 악한 산스카라에 따라 행복과 불행을 오가며 반대되는 것들을 경험한다. (수많은 인간의 몸으로 계속해서 태어나는) 환생에서 개체-영혼은 ‘자각’(realization)의 과정이 시작될 때까지, 완성된 의식(full consciousness)을 보유한 채 반대되는 산스카라들을 바꿔가며 경험한다. 이 자각의 과정 동안에 산스카라는 풀린다. 환생의 과정에서는 산스카라를 소모하게 된다; 그러나 산스카라의 소모는, 자각의 과정에서 일어나는 산스카라의 풀림 현상과는 전혀 다르다. 산스카라의 소모는 영혼을 구속하는 새로운 산스카라를 생성시킨다; 하지만 산스카라의 풀림은 새로운 산스카라를 형성하지 않는다; 개체-영혼이 잡혀있는 산스카라의 아주 강한 속박을 무화시키는 것이다.


인간 형태에 이를 때까지, 진화의 과정에서 산스카라의 감김은 점점 더 강해진다. 환생하는 인간의 형태에서, 산스카라의 감김은 계속해서 제한 요소로 작용한다; 그러나 산스카라가 감기는 동안 형성된 ‘단단한 왜곡’ 현상은 인간 거품 즉 형태가 바뀔 때마다, 자각의 과정에서 산스카라가 풀릴 준비가 될 때까지 840만 번의 흔들림으로 인해 느슨해진다.


이제 세 번째, ‘자각’의 과정이 시작되는데, 이것은 상승의 과정이다. 이제, 개체-영혼의 산스카라는 점차적으로 풀림을 겪게 된다. 이 과정에서, 산스카라는 점점 옅어지는 동시에 개체-영혼의 의식은 점점 더 자기 자신(itself)에게로 향하게 된다; 그래서 개체-영혼은 모든 산스카라가 완전히 사라져 스스로를 대양으로 의식하게 될 때까지, 기적 경지(subtle plane)와 정신적 경지(mental plane)를 통과해 간다. 


대영혼(Over-Soul)의 무한한 대양에서, 그대는 한 방울 즉 하나의 영혼이다. 그대는 평범한 상태에 있는 영혼이다; 그대는 물거품 즉 형태를 보고 경험하는 데 자신의 의식을 사용한다. 거품의 물질층(gross layer)을 거치면서, 그대는 지구라는 거대한 물질적 거품을 경험한다. 그대는 대영혼 안에 있고, 대영혼과 영원히 분리될 수 없는 하나이다; 그러나 그대는 이 사실을 체험하지 못한다. 더 높은 단계인 제 3경지까지, 그대는 기적 신체(subtle body)라 불리는 기적 거품 즉 형태를 통해 기적 세계(subtle world)라고 불리는 거대한 기적 거품(subtle bubble)을 보고 경험하는 데 의식을 사용한다; 하지만 이때 그대의 의식은 대영혼을 향해 있지 않기 때문에 자신이 속해있는 대영혼을 보거나 경험하지는 못한다. 제 4경지에서 제 6경지에 이르는 진보된 단계에서 그대는 정신적 신체(mental body)라 불리는 정신적 물거품 형태를 통해, 자신의 의식을 정신적 세계(mental world)라 불리는 거대한 정신적 물거품(mental bubble)을 보고 경험하는데 사용하지만, 여전히 대영혼을 체험하진 못한다. 그러나 신성-실현(God-realized) 상태에서 그대는 대영혼을 보고 경험하는데 계속적으로 그대의 의식을 사용하며; 그리고는 이때 모든 형태들은 단지 거품들에 불과한 것으로 알게 된다.    


이제 그대 자신을, 대영혼 안의 물질적 신체(gross body) 다음의 5개 층 뒤에 있는 하나의 영혼-방울(soul-drop)로 그려보라. 영혼-방울인 그대는 지금 물질적 신체를 보면서, 그 몸을 통해 물질적 세계(gross world)를 경험하고 있다. 그대가 두 번째 층을 보고 그곳을 통과할 때, 첫 번째 층은 오직 막으로만 남을 것이고, 이처럼 각각의 층을 돌아보면 이 모든 층들이 단지 그림자 껍데기들이란 걸 알게될 것이다; 그리고 마침내 그대(영혼-방울)가 대영혼을 보고 거기에 용해되면 오직 자신만이 실재한다는 사실을 깨닫게 된다; 그리고 지금까지 자신이 보고 경험했던 모든 것은 자신의 그림자일 뿐, 그 외에는 아무 것도 없다는 사실을 알게 된다.



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<신은 말한다> 222~224쪽 




<The Divine Theme> -2-


This process continues right through the course of evolution, which covers the stages of stones, metals, vegetables, worms, fishes, birds and animals. Every time that the previous bubble or form bursts, it gains more consciousness and adds one twist to the already accumulated sanskaras, until it reaches the human bubble or form, in which the ever-increasing consciousness becomes full and complete. The process of the winding up of sanskaras consists of these regular twists; and it is these twists which keep the consciousness, gained by the drop-soul, directed and fixed towards the bubble or the form instead of towards its real Self, even when consciousness is fully developed in the human form.


On gaining the human form, the second process begins; this process is that of reincarnation. At this point, the process of the winding up of sanskaras comes to an end. The drop-soul takes numerous human forms one by one; and these forms are exactly eighty-four la khs in number. These human forms are sometimes those of man and sometimes those of woman; and they change nationalities, appearance, colour and creed. The dro p-soul through human incarnations experiences itself sometimes as a beggar and sometimes as a king, and thus gathers experiences of the opposites of happiness or misery according to its good or bad sanska ras. In reincarnation (i. e., in its successive and several human forms) the drop-soul retains its full consciousness but continues to have alternating experiences of opposite sanskaras, till the process of realization begins. And during this process of realization the s anskaras get unwound. In reincarnations, there is a spending up of sanskaras; but this spending up is quite different from the unwinding of the sanskaras, which takes place during the process of realization. The spending up of sanskaras itself creates new sa nskaras, which bind the soul; but the unwinding of sanskaras does not itself create fresh sanskaras; and it is intended to undo the ve ry strong grip of sanskaras, in which the drop-soul is caught. 


Up to the human form, the winding up of sanskaras becomes stronger and stronger during the process of evolution. In the human forms of reincarnation, the winding continues to operate as a limiting factor; but with every change of the human bubble or form, the tight twists, gained during the process of winding, get loosened through eighty-four lakhs of shakings,* before they are ready to unwind in the process of realization.


Now begins the third process of realization, which is a process of ascent. Here, the drop-soul undergoes the gradual unwinding of the sanskaras. During this process of unwinding, the sanskaras become fainter and fainter; and at the same time, the consciousness of the drop-soul gets directed more and more towards itself; and thus, the drop-soul passes through the subtle and mental planes till all the sanskaras disappear completely, enabling it to become conscious of itself as the ocean.


In the infinite ocean of the Over-Soul, you are the drop or the soul. You are the soul in the ordinary state; and you use your consciousness in seeing and experiencing the bubble or the form. Through the gross layer of the bubble, you experience that part of the huge gross bubble which is the earth. You are eternally lodged and indivisibly one with the Over-Soul; but you do not experience it. In the advanced stage, up through the third plane, you use your consciousness in seeing and experiencing the huge subtle bubble called the subtle world, through the subtle bubble or form called the subtle body; but you do not see and experience the Over-Soul which you are in, since your consciousness is not now directed towards the Over-Soul. In the advanced stage from the fourth through the sixth plane, you use your consciousness in seeing and experiencing the huge mental bubble, which is called the mental world, through the mental bubble or form which is called the mental body, but even now you do not experience the Over-Soul. But in the God-realized state, you continually use your consciousness for seeing and experiencing the Over-Soul; and then all the forms are known as being nothing but bubbles. So, now, picture yourself as the soul-d rop, lodged in the Over-Soul, behind five layers after the gross body. You, the soul-drop, are now looking at the gross body and through it at the gross world. When you look at the second layer and through it, the first layer will appear to you as nothing but a layer only, and thus, looking behind each layer, you will find all these layers as only your shadow covers; and finally, when you (i. e. ,the soul-drop) look at and get merged in the Over-Soul, you realize that only you were real and all that you were seeing and experiencing till now was your own shadow and nothing else.



<God speaks> 222~224p


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