<신성한 주제> -3-
도표 Ⅸ와 Ⅹ에 대한 설명
도표 Ⅸ
도표 Ⅸ의 반원은 우주의 모든 것을 담고 있는 대영혼을 상징한다. 한 개체 영혼의 삶은 ‘진화’, ‘환생’, ‘자각’의 주요 3단계로 그려져 있다. 'S'는 개체의 영혼을 상징한다. 인간의 형태를 얻기 전에, 개체 영혼은 다음과 같은 7단계 존재의 종류를 거친다; 돌, 금속, 식물, 벌레, 물고기, 새, 동물. 새로운 종류의 존재에 들어서기 직전인 7번째 단계까지 그림으로 표현된 무언가 꼬인 것, 매듭이 보일 것이다; 이것은 그 전에 얻은 산스카라의 강화(consolidation)를 상징한다. 개체 영혼인 ‘S’를 둘러싼 바깥의 붉은 원은 진화의 과정에서 축적된 산스카라를 상징한다; 'S'의 하늘색 부분은 동시에 성장하는 의식(consciousness)을 상징한다. 진화, 환생, 자각의 과정을 거쳐, ‘A' 영혼은 'Z' 영혼이 된다. 의식이 산스카라로부터 자유로운 것은, 오직 ‘신-상태(God-state)’에서 뿐이다.
위 오른편에 있는 더 큰 원들은, 각기 물질적 세계(gross world, 안나 부미), 기적 세계(subtle world, 프란 부미), 정신적 세계(mental world, 마노 부미)를 상징한다. 물질적 세계의 의식은 인간 전의 진화 단계에 있을 때 완전히 성장하지는 않았기 때문에, 그 선이 돌, 금속, 식물, 벌레, 물고기, 새, 동물 영혼과 각각 연결돼 있다; 이들 돌, 금속, 식물, 벌레, 물고기, 새, 동물 형태는 부분적으로만 물질 세계와 접촉하는 것으로 보이는 반면, 인간 형태에서는 의식이 완전히 성장하여 모든 다양한 측면에서 전체 물질 세계를 이해할 수 있는 것으로 나타난다.(연결된 선을 보면)
환생의 과정에서, 영혼은 남성이나 여성의 형태를 취하고 다른 국가, 종교, 신념에 속하게 된다. 자기-앎(self-knowledge)의 관점에서, 인간의 형태를 얻게 될 때까지는 상승처럼 보인다 해도(반원을 올라가는 것으로 보이기 때문에 -역자 주) 실제적인 하강을 뜻한다; 그리고 자각의 과정은 하강처럼 보인다 해도(반원을 내려가는 것으로 보이기 때문에- 역자 주), 실제적인 상승을 뜻한다; 그리고 이 두 과정은 각기 선으로 나타나는데, 산스카라의 매듭을 묶는 (하강을 상징하는) 선은 돌(stone) 단계에서 물질 세계(gross world)까지 올라간다, 그리고 산스카라의 매듭을 푸는 (상승을 상징하는) 선은, 물질 세계에서 신 상태(God state)로 내려간다. 평범한 환생의 단계는 산스카라의 묶임이 완전해진 뒤에 시작해서, 산스카라가 풀리기 시작할 때까지 계속된다.
자각의 과정에서, 제 1경지에서 제 3경지까지 진보한 영혼들은 자신의 기적 신체(subtle body)를 통해 오직 기적 세계(subtle world)만을 의식한다. 그들은 기적 세계에서 물질-의식의 평범한 영혼을 의식하며, 그 영혼들에 상응하여 행동할 수 있다; 하지만 이 모든 것을 기적 세계에서 기적 신체를 통해 한다; 그리고 물질적 신체를 통한 물질적 세계와의 연결은 없다. 같은 식으로, 제 4경지에서 제 6경지까지의 진보한 영혼은 기적 의식(subtle consciousness)뿐 아니라 물질적 의식(gross consciousness)도 의식한다; 그러나 그들은 정신적 신체(mental body)를 통해 정신적 세계(mental world)에 의거하여 행동한다; 그리고 그들은 물질적 신체를 통한 물질 세계와의 연결을 갖지 않으며, 기적 신체를 통한 기적 세계와의 연결도 갖지 않는다. 따라서 도표의 선들을 보면, 기적-의식의 영혼은 오직 기적 세계와만 연결된다; 정신적-의식의 영혼은 오직 정신적 세계와만 연결된다.
신 상태(God state)에서 모든 산스카라는 풀리고, 의식은 오직 신에게로만 향한다; 이것이 물질적, 기적, 정신적 세계와 연결이 없는, ‘마줍스-에-까밀’(Majzoobs-e-Kamil)의 상태다. 그러나 신-상태를 즐기는 몇 명은 내려와서, 전체 창조(Creation)의 의식을 다시 얻기도 한다. 이들이 마스터(Masters)의 영혼들이다. 이 마스터의 영혼은 7색의 동심원으로 나타난다.* 다음 요점들(‘마스터의 영혼’과 연결된 선으로 표시돼 있는)은 주의해서 보아야 한다:
(1) 마스터의 영혼은 마스터들이 쉬는 장소인 비드냔(Vidnyan), 즉 신-너머(God-beyond)와 연결돼 있다.
(2) 마스터의 영혼은 신 상태(God state)와 연결돼 있다.
(3) 마스터의 영혼은 모든 세 개의 세계와 연결돼 있을 뿐 아니라, 인간 전의 진화 단계에 있는 영혼이든, 환생 중인 인간 존재(물질-의식의)이든, 기적-의식이나 정신적-의식의 영혼이든, 모든 영혼과 연결돼 있다.
<신은 말한다> 224~226쪽
Explanation of Charts IX and X
Chart IX
The big semi-circle in Chart IX represents the Over-Soul, which contains everything in the universe. The life of a single individual soul is depicted in the three main stages of evolution, reincarnation and the process of realization. “S” stands for the individual soul. Before attaining the human form, it goes through seven stages of each of the following kinds of existence, viz., stone, metal, vegetable, worm, fish, bird and animal. At the seventh stage, i. e. ,just before entering a new kind of existence, you will note a pictorial representation of a twist or a knot, which stands for a consolidation of previously acquired sanskaras. The outer red circle round the i ndividual soul “S,” represents the sanskaras accumulated during the process of evolution; and the blue appendage to “S” represents the consciousness, which comes to be developed simultaneously. “A” soul becomes “Z” soul after going through evolution, reincarnation and the process of realization. It is only in the God state that consciousness is free from sanskaras.
The gross, subtle and mental worlds (i. e., anna bhumi, pran bhumi and mano bhumi) are each represented by a big circle on the right-hand side. Since consciousness of the gross world is not fully developed in the pre-human stages of evolution, the lines which connect the stone, metal, vegetable, worm, fish, bird and animal souls, through their respective stone, metal, vegetable, worm, fish, bird and animal forms, are shown merely as touching the gross world only partially; while, since consciousness is fully developed in the human form, it is shown (through corresponding lines) as being capable of understanding the entire gross world in all its different aspects.
In the process of reincarnations, the soul may take a male or a female form; and it may belong to any nationality, creed or religion. From the point of view of self-knowledge, the process up to the attainment of the human forms re p resents an actual descent, though it looks like an ascent; and the process of realization represents an actual ascent, though it looks like a descent; and these two processes are respectively represented by a line (representing descent) of winding knots of sanskaras, which goes up from the stone stage to the gross world, and by a line (representing ascent) of unwinding knots of sanskaras, which comes down from the gross world to the God state. The process of ordina ry reincarnations begins after the winding is complete; and it continues till the unwinding has begun.
In the process of realization, advanced souls from the first through the third planes are conscious only of the subtle world, through their subtle bodies. They are aware of ordinary souls who are gross-conscious and can act upon them in the subtle world; but all this is done by them through the subtle body and in the subtle world; and they have no connection with the gross world through the gross body. In the same way, advanced souls from the fourth through the sixth planes are aware of gross-conscious as well as subtle-conscious souls; but they act upon them in the mental world t h rough the mental body; and they have no connection with the gross world through the gross body, nor with the subtle world through the subtle body. There f o re, the lines in the chart connect the subtle-conscious souls only with the subtle world; and the corresponding lines connect the mental-conscious souls only with the mental world.
In the God state, in which all the sanskaras are unwound, consciousness is turned only to God; this is the state of Majzoobs-e-Kamil, who have no connection with the gross nor the subtle nor the mental worlds. But a few who enjoy the God-state also come down and regain the consciousness of the entire Creation. These are the souls of the Masters. The soul of the Master is represented by seven concentric coloured rings.* The following points (which have been brought out by connecting lines) should be carefully noted: (i) The Master’s soul is connected with God Beyond, which is the vidnyan or the resting place of the Masters, (ii) it is connected with the God state and (iii) it is not only connected with all the three worlds, but all the souls, whether they are mental-conscious, subtle-conscious or reincarnating human beings (who are gross - conscious), or souls who are in the pre-human evolutionary stage.
<God Speaks> 224~226 p