<신성한 주제> - 4 -
도표 Ⅹ
도표 Ⅹ는 인간 형태에 이르기까지의 진화의 과정과, 신성-실현한(God-realized) 존재 상태에 이르기까지 자각 과정의 세부적인 사항들을 보기 쉽게 나타내고 있다. ‘S'라고 쓰여진 가장 안쪽의 작은 원은 개체의 영혼을 나타낸다. 이 영혼은 인간의 형태에 이르기까지 그 둘레에 점점 더 많은 원을 지니게 되는 것으로 나타난다; 그리고 나중까지도 이 모든 원들을 계속 지니고 가는 것으로 나타난다. 영혼 바로 다음의 두 번째 원은 ‘의식’을 나타내고, 이것은 인간 형태에 이르기까지 계속해서 증가하다가 그 후에는 그대로 유지된다. 진화에서 식물은 가장 미발달된 본능을 얻는데 이것이 기적 신체 (subtle body)는 아니며, 기적 신체는 벌레와 파충류의 미발달된 형태에서 생겨난다. 이 기적 신체는 계속해서 발달하여 인간 형태에서 최대한으로 발달한다. 기적 신체의 발달과 동시에 본능도 나란히 발달한다. 지성도 부분적으로 발전하는데, 동물 단계에서 처음으로 출현한다; 그러나 정신적 신체(mental body)는 오직 인간 형태의 마지막에 속하는 단계에서만 나타난다.
인간 형태에서, 가장 안쪽의 원은 개체의 영혼을 나타낸다; 그 다음의 바깥 원은 완성된 의식(full consciousness)*을 나타낸다; 그 다음 원들은(그려진 순서대로) 각각 (1) 개체성의 자리 (2) 산스카라 또는 표현되지 않은 욕망 (3) 지성 (4) 정신적 신체에서 느껴진 욕망들 (5) 기적 신체(여기서 욕망은 부분적으로 표현된다) (6) 물질적 신체(여기서 욕망은 완전하게 표현된다). ‘의식’을 나타내는 첫 번째 원을 제외하고는, 영혼의 가장 안쪽 원을 둘러싼 모든 원들은 의식의 층이다. 이 층들에서 가장 바깥쪽 원과 그 안쪽의 원은, 물질적 신체(gross body)와 기적 신체(subtle body)를 의미한다; 그러나 ‘의식’을 둘러싼 네 층들은, 한 '정신적 신체’의 ‘네 가지 기능’을 나타낸다. 정신적 신체의 이 네 가지 기능 중, 두 가지(느껴지는 욕망들, 지성)는 일반적으로 마음(mind)에 속한다; 그리고 다른 둘(산스카라들 즉 표현되지 않은 욕망들과 개체성의 자리)은 자아(ego)에 속한다. 이처럼 인간의 단계에서, 영혼은 의식과 함께 3 가지 신체와 6 가지 층을 갖게 된다.(물질적 신체로 알려진 물질적 층을 포함하여)
(환생의 과정이 끝난 후에) 인간의 영혼이 자각(realization)의 과정을 시작할 때, 지성(intellect)은 영감(inspiration)으로 바뀌는데, 이는 제 1경지에서 제 3경지에서 드러난다; 그 다음 제 4경지에서 제 6경지까지는, 영감이 깨달음(illumination)으로 변화한다.
색색의 고리들, 즉 동심원들은 모든 수단을 자유자재로 사용하는, 신성-실현한 사람(God-realized person)의 영혼을 나타낸다. 이 도표를 살펴볼 때, 다음의 요점을 주의깊게 보아야 한다:
(1) 바깥의 세 원들은 각각 물질적, 기적, 정신적 신체를 나타낸다. 우리는 이 모든 몸들이 평범한 인간들에게도 있다는 것을 안다.
(2) 신성-실현한 사람에게는, 우주적인 신체 즉 마하까라나샤리르(mahakaranasharir)라고 알려진 새로운 영적 신체가 생겨나는데, 이것은 우주적인 마음이 자리하는 곳이다. 물이 컵 안에 담기듯, 우주적인 마음이 우주적인 몸 안에 담긴다고 말할 수 있다. 따라서 ‘우주적인 신체’와 ‘우주적인 마음’이 서로 다른 두 원으로 나타난다 해도, 이들은 서로 분리될 수 없는 것들이다. (마스터의 우주적인 몸을 통해 일하는 우주적인 마음은, 창조의 과정에 있는 모든 개별 영혼들의 ‘정신적 신체’와 직접 접촉한다; 그래서 이 정신적 신체들을 통해 정신적, 기적, 물질적 세계들에 어떤 변화들을 일으킬 수 있다. 마스터도 평범한 인간들처럼 정신적 신체를 가지고 있지만, 오직 우주적인 마음을 통해서만 일한다.)
(3) 마스터의 영혼에서, 인간 단계의 제한된 에고(limited ego)는 무한한 에고(unlimited Ego)로 변화된다; 즉, 분리의 느낌과 좁은 개체성은 '무한하고 나뉠 수 없으며 전체를 포괄하는 실재'에 대한 깨달음으로 대체된다.
(4) 마스터의 영혼은 무한한 의식을 부여받는다. 인간 단계에서의 완성된 의식은 산스카라의 제약으로 인해, 영혼의 무한성을 드러내거나 표현하지 못한다; 그러나 신성-실현한 사람에게 이 완성된 의식은 어떤 산스카라에 의해서도 제약받지 않아, 영혼의 무한성을 드러내고 표현한다.
완성된 의식* : 의식이 더이상 진화(계발)될 수 없을 정도로 최대한으로 완성된 상태. 한 영혼이 진화하는 동안 산스카라는 계속 축적되는 동시에 의식이 발전하는데, 인간 형태에 이르렀을 때 의식은 완성된다. 그러나 이 의식은 여전히 무명에 가리워진 상태로서, 이후에 840만 생의 환생을 완료한 뒤부터 산스카라가 풀리면서 의식이 진보(involution)하기 시작한다. - <유와무> 참조
<신은 말한다> 226 ~ 228쪽
Chart X
Chart X brings out the details pertaining to the process of evolution up to the human form and the process of realization up to the state of a God-realized being. The innermost small circle which is referred to by “S” represents the individual soul. The soul is shown as having an increasing number of circles around itself up to the human stage; and it is shown as retaining all these circles later on. The second circle, which is next to the soul, represents consciousness, which goes on increasing up to the human form; but afterwa rds it remains constant. In evolution, vegetables acquire the most undeveloped instinct, but not the subtle body, which emerges in an undeveloped form in worms and reptiles. This subtle body goes on developing until it is fully developed in the human form. Side by side with the development of the subtle body, there is a simultaneous development of instinct. Intellect, in its partial development, makes its first appearance at the stage of animals; but the mental body appears only at the last stage rep resented by the human form.
In the human form, the first innermost circle re p resents the individual soul; the next outer circle re p resents full consciousness; and then the other outer circles (in the order in which they are drawn) respectively represent (i) the seat of individuality, (ii) sanskaras or unexpressed desires, (iii) intellect, (iv) felt desires of the mental body, (v) subtle body (in which there is a partial expression of desires) and (vi) the gross body (in which the desires come to be fully expressed). All the circles round the innermost circle of the soul, with the exception of the first circle of consciousness, are layers of consciousness. Of these layers, the outermost circle and the circle next to it respectively represent the gross and the subtle bodies, while the other four layers around consciousness represent four functions of one mental body. Of these four functions of the mental body, two (i.e., felt desires and intellect) are usually included under mind; and the other two (i. e., sanskaras or unexpressed desires and the seat of individuality) are included under the ego. Thus, at the human stage, the soul, with its consciousness, has three bodies, but six layers (including the gross layer known as the gross body).
When (after reincarnations) the human soul launches upon the process of realization, intellect is replaced by inspiration, which finds its expression from the first to the third plane; and from the fourth to the sixth plane, this inspiration is transformed into illumination.
The coloured rings or concentric circles re p resent the soul of a God-realized person, with all the vehicles at its disposal. In respect to this diagram, the following points should be carefully noted:(i) The three outer rings respectively re p resent the gross, subtle and the mental bodies. We find all these bodies also in ordinary human beings. (ii) In the God-realized person, there has emerged a new spiritual body, known as the universal body or mahakarana sharir, which is the seat of the universal mind. Just as water is contained in a cup, the universal mind may be said to be contained in the universal body. There f o re, though the universal body and the universal mind are re p resented by two different circles, they are inseparable from each other. (The universal mind of the Master, which works through his universal body, is in direct contact with the mental bodies of all the individual souls in Creation; and it can, through these mental bodies, bring about any changes in the mental, subtle or gross worlds. Though the Master has a mental body like ordinary humans, he always works only through his universal mind.) (iii) In the Master’s soul, the limited ego of the human stage is transmuted into the unlimited Ego, i.e., the feeling of separateness and narrow individuality is replaced by the realization of unlimited, indivisible and all-c o m p rehensive existence. (iv) The soul of the Master is endowed with infinite consciousness. The full consciousness at the human stage does not reveal or express the infinity of the soul, owing to the limitations of sanskaras; but in the God-realized person, this full consciousness is not limited by any sanskaras and, therefore, it reveals or expresses the infinity of the soul.
<God Speaks> 226~228p