그대는 내가 아바타라는 것을 어떻게 아는가?


바바는 방에 가득한 사람들에게 일반적인 질문을 하여 주제를 바꾸셨다. 먼저 그는 "나는 아바타다.'라고 말씀하시고, 손동작으로 하셨다. "그러나 나는 그대들에게 말하고 싶다. '내가 아바타라는 걸 그대는 어떻게 아는가?' 가야 프라사드는 '툴시 라마야나'의 어떤 구절을 암송했다. 그는 '라마Rama'를 칭송하는 구절이 전하는 심오한 의미를 말하고, 그것이 바바의 삶에서 있었던 사실들을 담고 있다고 말했다. "이것이 내게 메허바바가 아바타인 라마와 같은 분이란 걸 확신시켜 주었습니다." 하고 결론내렸다. 바바는 말씀하셨다. "그러나 지금 유가(시대)에는 실로 수많은 사람들이 자신을 아바타라고 선언하고 있다. 그러면, 내가 진정한 존재고 그들이 가짜라는 걸 어떻게 알 수 있는가?"


이때 누군가가 끼어들어 "그 누구도 바바처럼 솔직하고 권위있게 자신을 아바타로 선언한 이는 없습니다"라고 말했다. 그리고는 "이것이 내가 바바를 아바타로 여기는 이유 중 하나입니다."라고 덧붙였다. 그러자 바바가 몸동작으로 "그대는 내가 말한 것이 고대의 그이(Ancient One)로서의 내 개인적인 경험에서 우러나왔다는 것을 어떻게 확신하는가? 누군가 이전의 아바타들의 삶을 연구하여, 그들의 말과 방식을 따라할 수도 있지 않은가?" 하셨다.


바바의 헌신자 중 한 명이 자신의 믿기 힘든 경험들(그는 '기적'이라는 단어를 썼다)과 연관시켜 말했다. "이런 경험이 분명히 당신의 아바타로서의 존재를 증명합니다." 바바는 대답하셨다. "신에 대한 깊은 믿음과 사랑도 그러한 경험을 줄 수 있다." 이것을 들은 푸카르는 다른 각도에서 자신의 견해를 보여주려고 했다. "바바, 나는 당신을 사드구루로서는 받아들입니다. 하지만 아바타로 받아들이기는 어려웠습니다. 많은 혼란 뒤에, 저는 저자신에게 질문했습니다. '내가 진정 바바를 나의 사드구루로 여기는가?' 그때 즉각적인 대답이 "그렇다"였습니다. 이 정직한 대답이 내 문제에 대한 단서를 제공했습니다. 그래서 다시 스스로에게 말했습니다.'사드구루는 무한한 지혜다. 무한한 지혜를 지닌 이가 그 자신을 아바타라고 선언한다면, 그것은 틀림없이 맞을 것이다.' 그래서 그렇습니다."


바바는 계속되는 이 자유로운 대화를 즐기는 듯 하셨다. "그대들이 무슨 말을 하든, 나는 그대들이 아바타로서의 나의 존재를 정말 알고 있다고 느끼진 않는다. 나를 알기 위해서는 그대들이 정말 내가 되어야만 한다. 나자신은, 내가 아바타라는 것을 안다. 1921년, 우파스니 마하라지와 사코리 아쉬람에서 6개월간 마지막으로 머물던 때였다. 어느날 우리 둘만이 오두막에 있을 때, 마하라지가 그의 두 팔로 나를 감싸고 말씀하셨다. "메르완, 너는 아바타다." 바바는 계속 말씀하셨다. "아바타와 신이 하나긴 하지만, 나는 그대들이 나를 사랑하고 내게 복종하길 원한다. 하피즈도 말씀하셨다. '오직 그(완전한 스승)의 옷자락만 부여잡고, 다른 모든 것을 떠나라'고.


이 부분을 명확히 하기 위해 바바는 계속하셨다. "달리는 기차의 예를 한 번 들어보자. 그 기차에는 엔진이 있고, 여러 객차들도 달려있다. 어떤 객차에는 금이 있고, 다른 객차에는 은이 있으며, 또 다른 객차에는 쓰레기가 실려있다. 그 객차가 엔진과 연결돼 있는 한, 그 안에 무엇을 싣고 있든 목적지에 도착할 것이다. 그러니 나를 사랑하는 동안 다른 생각들에 신경쓰지 마라. 그것이 좋든 나쁘든 최고든 최악이든, 그 모든 생각은 환상의 마음이 만든 것이다. 오직 중요한 한 가지는 나의 옷자락을 붙들고 있는 것이다."


"아바타가 인간의 형상을 취할 때마다 그가 고대의 그이와 동일한 존재라는 것은, 의심의 여지가 없다. 이 세상에 그가 하강한 것은 다섯 사드구루에 의한 것이다. 그들이 아바타를 지탱한다. 사이바바, 우파스니 마하라지, 하즈랏 바바잔, 타주딘 바바, 나라얀 마하라지가 나의 다섯 사드구루들이다. 사이바바는 사드구루 중에서도 아주 아주 드문 경우이다. 마하라지는 완전함의 화신이다. 바바잔은 사드구루 중의 황제, 샤한샤였다.


사이바바는 '진정한 내가 누구인지' 선언하게 하셨다.

바바잔은 진정한 나를 느끼게 하셨다.

우파스니 마하라지는 진정한 나를 알게 하셨다.

나는 이 나이다.



HOW DO YOU KNOW THAT I AM THE AVATAR?


Baba changed the topic by putting a general question to all who were crowded into the room. First He stated, "I am the Avatar" and then gestured, "But I want you to tell me, 'How do you know that I am the Avatar?'" Gaya Prasad recited some chaupais (verses) from the Tulsi-Ramayana. He said that the profound meaning, conveyed through these verses in praise of Rama, is made flesh in Baba's life. "And this convinced me that Meher Baba is the same One as Rama, the Avatar," he concluded. Baba remarked, "But it is also said that quite a lot of people in this yuga (age) will declare themselves as the Avatar. So, how do you know that I am the Real One and not a fake?"


At this point someone interjected that none had declared himself to be the Avatar as candidly and authoritatively as had Baba, and added, "This is one of the reasons why we take you as the Avatar." Baba gestured, "How do you ascertain that all I say is from my personal experience of being the Ancient One? Can anyone not imitate the ways and words of the earlier Avatars by studying their lives?"


One of Baba's devotees related some of his incredible experiences (he used the word "miraculous") and commented, "These definitely testify to your being the Avatar." Baba replied, "Deep faith and love for God can also give such experiences." Hearing this, Pukar tried to present his views from a different angle. He said, "Baba, I accepted You as the Sadguru but it was difficult for me to accept You as the Avatar. After a lot of confusion, I put a question to myself, 'Do I really take Baba as my Sadguru?' and the immediate reply was 'Yes.' And I thought that this honest response offered me a clue to my problem. For, I again said to myself, 'Sadguru is Infinite Knowledge, and if one who has Infinite Knowledge asserts Himself to be the Avatar, it must be so.' And that was that."


Baba seemed to enjoy the free conversation that was going on. He concluded, "Whatever you all may say, I don't feel that you really know of my being the Avatar. To know me as I am, you have to become what I am. As for myself, I know I am the Avatar. In 1921, during my last stay of six months at Sakori with Maharaj, one day when only two of us were in a hut, Maharaj folded his hands to me and said, 'Merwan, You are the Avatar.'" Baba continued, "Although the Avatar and God are one, I want you to love me and obey me. Hafiz says, 'Only hold on to His (the Perfect Master's) daaman and leave everything else.'"


To make this point clearer, Baba continued, "Let us take an example of a moving railway train which has an engine with some carriages attached to it. Suppose that in one carriage there is gold, in another silver, in the rest different things including junk. But as long as a carriage maintains it connection with the engine, it will reach the destination, irrespective of what it contains. So while loving me, don't bother about thoughts — good or bad, best or worst — for they are the products of the illusory mind. The only thing that matters is to hold on to My daaman


"It is beyond doubt that whenever the Avatar assumes a human form, He is the same Ancient One. His avataran (descent) among the world is due to the five Sadgurus; they sustain Him. Sai Baba, Upasni Maharaj, Hazrat Babajan, Tajuddin Baba and Narayan Maharaj are my five Sadgurus. Sai Baba was of a very very rare type, even among the Sadgurus. Maharaj was perfection personified. Babajan was Shahanshah — the emperor among the Sadgurus."

Sai Baba made me assert this time what I am.

Babajan made me feel what I am.

Upasni Maharaj made me know what I am.

What I am, I am.


GLIMPSES OF THE GOD-MAN, Vol 3, pp. 284-285